Zawód: edukator(ka) Jak pracować, żeby nie zwariować
Zapraszamy na cykl spotkań Zawód: edukator(ka). Jak pracować, aby nie zwariować, mający na celu wzmocnienie kompetencji osobistych edukatorów i edukatorek, będących beneficjent(k)ami kursów i szkoleń prowadzonych w ramach programu Bardzo Młoda Kultura w latach 2016-2018 i 2019-2021.
Na zakończenie trzyletniej edycji programu „Bardzo Młoda Kultura – Małopolska 2019-2021” przygotowałyśmy dla Was coś specjalnego: jako prezent za wspólne doświadczenia w programie i jako ukłon w Waszą stronę za to, jak ciężką pracę wykonują Wasze ciała i umysły.
W ramach spotkań chcemy zająć się tematem dbania o siebie w kontekście zawodowym: pracy z ciałem, głosem, nawykowymi reakcjami umysłu, stresem. Za codzienną pracą edukatorki/edukatora stoi wysiłek ciała i umysłu, któremu często towarzyszą stres i napięcia. W trakcie czterech spotkań online spróbujemy stworzyć mały katalog dobrych praktyk – jak zadbać o siebie przed przystąpieniem do współdziałania z grupą, w trakcie wspólnej pracy i po zakończeniu zajęć.
Zapraszamy do wspólnych ćwiczeń, rozmowy i zadawania pytań o to, co jest dla nas najlepsze i co pomaga nam zachować równowagę w codziennej pracy z innymi ludźmi.
Spotkania będą miały charakter warsztatowy. Łączymy teorię z elementami praktycznymi. Proponowane ćwiczenia oparte są na doświadczeniu trenerskim trzech edukatorek: dwóch performerek i praktyczki redukcji stresu przez ćwiczenia uważności.
Spotkania odbędą się online, na platformie ZOOM.
Program
Praca z grupą – przygotowanie
(9 września, godz. 16.00–20.00)
Jak przygotować swoje ciało i umysł do pracy z grupą ludzi? Jak zadbać o głos, oddech? Jak czuć się w swoim ciele jak u siebie? Na jakie potrzeby warto być uważnym/uważną?
Dbanie o siebie w trakcie zajęć
(23 września, godz. 16.00–20.00)
Czym jest mądrość niespiesznego umysłu w trakcie prowadzenia zajęć i jak ją praktykować? Jak zadbać o własną koncentrację? Jak obserwować odczucia ciała? Jak nie nadwyrężać głosu?
Co zrobić ze sobą po zajęciach?
(7 października, godz. 16.00–20.00)
Jak odpocząć po właśnie przeprowadzonych zajęciach? Jak rozluźnić ciało i umysł, złapać oddech? Jak przeanalizować wykonaną pracę bez narzekań i rozbuchanej autokrytyki?
Strategie dla dobrostanu
(21 października, godz. 16.00–20.00)
Podsumowanie: Jakie działania wpisać w codzienną rutynę swojej pracy, aby o siebie zadbać i nie zwariować?
Prowadzące
Monika Filipowicz – aktorka, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Członkini Zespołu Pieśni Karpackiej „Widymo” – kobiecej grupy wokalnej, posługującej się białym głosem, śpiewającej a capella w dialektach bojkowskim, łemkowskim, pogórzańskim i doliniańskim. Na stałe współpracuje ze Szkołą Wokalno-Aktorską w Krakowie oraz krakowską szkołą aktorską Lart Studio. Prowadzi zajęcia aktorskie dla klas o profilu taneczno-teatralnym w XXX LO im. A. Chmielowskiego. Pracuje jako instruktorka teatralna w Wadowickim Centrum Kultury, gdzie opiekuje się dziecięcym oraz młodzieżowym zespołem teatralnym. Jest fanką teatru przedmiotu, którego elementy wykorzystuje przy każdej nadarzającej się okazji. Jej ulubionym projektem, w którym brała udział jako liderka artystyczna, jest międzynarodowy edukacyjno-artystyczny projekt „Brave Kids”. Kocha rękodzieło ludowe. Ukończyła Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego, prowadzi Pracownię ZróbTo, łączącą pracę z głosem, rękodzieło i działania teatralne.
Weronika Idzikowska – tutorka i trenerka, edukatorka praw obywatelskich. Na co dzień zajmuje się pracą z bezradnością i sprawczością tych, którzy pracują bezpośrednio z innymi ludźmi, a także ekologią zasobów i przywództwa, praktyką uważności i współczucia z naciskiem na redukcję codziennego stresu. Stwarza przestrzeń do ćwiczenia się w nowych sposobach myślenia i działania. Od ponad 10 lat wspiera osoby i organizacje w poszerzaniu kompetencji zawodowych i osobistych. Projektuje programy edukacyjne i rozwojowe, prowadzi warsztaty i całe procesy wspierające zespoły różnych instytucji w lepszej komunikacji. Ukończyła m.in. Laboratorium „Projektowanie Kultury” na Uniwersytecie SWPS, proces certyfikacyjny dla trenerów Familylab Polska (pedagogika w duchu Jespera Juula), kursy NVC (Porozumienie bez przemocy), projektowanie procesów w oparciu o metodykę design thinking w Instytucie Design Thinking, proces certyfikacyjny dla praktyków MBSR – metodyki redukcji stresu opartej na medytacji uważności. Zgłębia teorie i praktyki zorientowane wokół mindfullness na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, praktyki współczucia w duchu Porozumienia bez przemocy (Thom Bond, The New York Center for Nonviolent Communication) oraz podejście do pracy z klientem w oparciu o teorię i praktyki Possibility Management. Na stałe zakotwiczona w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie. Praktykuje obecność opartą o umiar i ciszę.
Monika Kiwak – magister filologii polskiej oraz wiedzy o teatrze (dramatologia) na Uniwersytecie Jagiellońskim, absolwentka wydziału tańca w Performers House (2009, Dania), dyplomowana instruktorka tańca współczesnego (Narodowe Centrum Kultury). Uczestniczka certyfikowanego kursu Body-Mind Centering® (Słowacja, Polska). Od 2008 do 2015 roku tańczyła w Eksperymentalnym Studiu Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie, praktykując improwizację z podejściem BMC®. W latach 2013, 2015, 2017 i 2019 otrzymała stypendium na udział w Alternatywnej Akademii Tańca, realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Rezydentka projektu „Dance Move Cities” (Kraków, Ryga 2013–2014, m.in. z Verą Mantero i Mårtenem Spångbergiem). W 2017, dzięki wsparciu Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, odbyła wizytę studyjną i szkolenie dla pedagogów w Rzymie u Segni Mossi, łączące ruch i znaki graficzne. Wielokrotnie wybierana przez Andrew Morrisha do treningu improwizacji solowej jako performance dla zaawansowanych tancerzy. W 2019 roku dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca (program „Wspieranie aktywności międzynarodowej”) odbyła stypendium w Szwecji, gdzie trenowała u Andrew Morrisha i Petera Trotmana. Gra w spektaklach dla najmłodszej widowni oraz dla dorosłych. Praktykuje improwizację solową jako performance, badając poetycką ekspresję wyobraźni. W 2020 dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowała spektakl „Czując”. Monika Kiwak | FB Monika Kiwak – dancing body, thinking body | www.taniecpolska.pl/ludzie/402
Zapisy
Aby zapisać się na spotkania, należy:
- zapoznać się z regulaminem spotkań
- odpowiedzieć na kilka krótkich pytań w Formularzu zgłoszeniowym.
Udział w spotkaniach jest bezpłatny.
Limit uczestniczek/uczestników wynosi 30 osób, obowiązuje kolejność zgłoszeń.
Dodatkowe informacje: dziganska@mik.krakow.pl