aktualności

Dzieci i przyroda Wzmacnianie więzi

„Na wiosnę 2020 roku planowaliśmy wiele spotkań, rozmów i działań
w przyrodzie. Chcieliśmy dyskutować przy ogniskach, przysłuchiwać
się roślinom, spać pod gołym niebem, obserwować zwierzęta i uczyć
się, co to znaczy być częścią przyrody. Zależało nam na przyjrzeniu się
możliwościom współpracy z dziećmi w przyrodzie w oparciu o przynależne
dzieciom prawa (także prawo do przyrody!) oraz możliwościom
wsparcia przyrody w kryzysie klimatycznym, przywiązania do przyrody,
obecności w przyrodzie. Chcieliśmy stworzyć żywe laboratorium
wymiany poglądów, doświadczeń, pomysłów, wątpliwości – po to, by
wspólnie zdiagnozować, w jakiej sytuacji się znajdujemy i w jaki sposób
możemy pracować nad rozwiązaniami.
W marcu 2020 roku pandemia koronawirusa zamknęła nas wszystkich
w domach i posadziła przed ekranami komputerów. Nie zgodziliśmy
się na to, by rezygnować z refleksji na temat naszej obecności
w przyrodzie.(…)”
„Zapraszamy do przeczytania trzech artykułów:
• pierwszy wyjaśnia pokrótce, dlaczego jako instytucja pracująca
w obszarze edukacji kulturowej zajęliśmy się przyrodą;
• drugi jest refleksją ze spotkań „świetlic przyrodniczych” –
proponujemy w nim mapę, która może się przydać dorosłym
we współpracy z dziećmi w przyrodzie;
• trzeci to spojrzenie na współpracę z dziećmi wokół przyrody
i z przyrodą z perspektywy edukatorki przyrodniczej.”
Weronika Idzikowska


Publikacja powstała w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Bardzo Młoda Kultura 2019–2021 – Małopolska”.
Autorzy tekstów: Weronika Idzikowska, Magdalena Kuś, Jakub Mirek

Zobacz również: