Weronika Idzikowska
aktualności

„Przyroda dla kompetencji. Kompetencje dla przyrody” – spotkanie w Małem Cichem

Od długiego czasu chodzi mi po głowie, by na działania edukacyjno-kulturowe zacząć nawijać nitkę edukacji przyrodniczej, leśnej, outdoorowej, ekologicznej. Przyglądam się światu wokół i ta myśl nie daje mi spokoju. Nie może dać, zważywszy na to, co zrobiliśmy z planetą i w jakiej sytuacji postawiliśmy nasze dzieciaki, jak ospałe są niektóre z naszych zmysłów i jak cienkie wydają się sieci nadające życiu sens – przywiązania do ziemi i więzi z miejscem. Doświadczenie świata przyrody może być więziotwórcze dla mikrospołeczności: rodzin, grup przedszkolnych, szkolnych, lokalnych. Można mnożyć korzyści, warto o nich wiedzieć, myśleć, rozmawiać, wziąć je sobie do serca, próbować działać.

Dlatego 16 września w Małem Cichem zorganizowaliśmy „naradę plemienną”, by – w gronie przyrodników, edukatorów leśnych, nauczycieli, animatorów kultury, artystów – porozmawiać o edukacji przyrodniczej i o przyrodzie w edukacji. O sprawach kardynalnie ważnych: o naszej obecności w przyrodzie i o relacjach z przyrodą. O doświadczaniu natury. O odpowiedzialności społecznej w „kryzysie przyrody”. O inicjatywie i niezałamywaniu rąk.

To pokrzepiające, jak wielu ludzi odpowiedzialnych za różnorodne relacje: w szkole, w ośrodku kultury, na podwórku, na szlaku, na wsi, w mieście, chce nie tylko dyskutować o palących potrzebach związanych z naszą obecnością w naturze, ale też o rozwiązaniach i wspólnych inicjatywach.

Z Małego Cichego wyjechaliśmy z przekonaniem, że to spotkanie było trampolinką dla naszych przyszłorocznych działań edukacyjnych i animacyjnych w ramach Bardzo Młodej Kultury – Małopolska. W przyszłym roku zamierzamy zainicjować laboratorium twórcze wokół tematu przyrody, wypatrujcie informacji!

Spotkanie w Małem Cichem zorganizowaliśmy we współpracy z Tatrzańskim Parkiem Narodowym w ramach międzynarodowego „Project Badges for quality learning approaches and validation of non-formal learning in cultural and heritage contexts”. Celem projektu jest rozwój działań edukacyjnych z wykorzystaniem zasobów dziedzictwa i przyrody.